Hibrit bulut yaklaşımı perakende sektörü için neden önemli?
Perakende sektörü tüketici beklentilerine uyumlu bir biçimde fiziksel ve dijital deneyimleri bir potada eriten “fijital” yaklaşımları benimsedikçe, bulut çözümlerinin kullanımı da artıyor. Tüketiciyle temas ettikleri her noktada müşteri memnuniyetini esas alan perakendeciler, altyapıları için hibrit bulut sistemlerini tercih ediyor. Global IT olarak bu yazıda, hibrit bulut mimarisinin perakendeyi nasıl dönüştürdüğüne odaklanıyoruz.
Dijitalleşmenin getirdiği dönüşümü ilk elden deneyimleyen sektörlerin başında şüphesiz perakende geliyor. Çok değil, bugünden 30 yıl önce, 90’ların başında cep telefonu gibi mobil cihazların herkesçe erişilebilir olacağı, bu cihazlardaki yazılımlar üzerinden verilen siparişlerin dakikalar içinde kapımıza ulaşacağı söylense, bir ütopyadan bahsedildiğini düşünebilirdik. Bugün ise alışverişlerimizin çoğunluğu için dijital altyapıları kullanıyor, siparişimiz geciktiğinde bunu kötü bir müşteri deneyimi olarak tanımlıyoruz. Fiyat karşılaştırması yaparken markaların online mağazalarını kullanıyor, bazı ihtiyaçlarımız için fiziksel alışverişi tercih dahi etmiyoruz. Alışveriş deneyimindeki standartlarımız değişiyor ve en uygun fiyatı, en iyi online desteği, en hızlı teslimatı sunan perakendecileri önceliklendiriyoruz.
E-ticaret, perakende sektörü içindeki payını yıldan yıla büyütüyordu, fakat dünyanın başına gelen küresel salgın bu süreci belki de 10 yıl hızlandırdı. Bu da zincir marketlerden giyim markalarına, favori kitapçımızdan mahalle bakkalımıza tüm satış noktalarını perakendenin yeni yüzüyle tanıştırdı. Bu beklenmedik hızlı dijitalleşme, fiziksel ve dijitalde tutarlı deneyimlere duyulan ihtiyacı da artırdı. Bugün birçok işletme için daha ağır iş yükleri, daha yüksek teknoloji altyapıları gerektiriyor. Hibrit bulut yaklaşımı da tam bu noktada devreye giriyor.
Perakendenin dönüşümüne dair kısa bir giriş yaptıktan sonra, bu yazının devamındaki konulara geçebiliriz. Google’ın Türkiye’deki en eski iş ortağı Global IT olarak bu yazımızda, hibrit bulut yaklaşımının perakendeyi nasıl dönüştürdüğüne ve perakendecilerin hibrit bulutun olanaklarından nasıl yararlanabileceğine değineceğiz. Fakat öncesinde, bu dönüşümü daha somut ortaya koyabilmek için, tüketicilerin perakende sektöründen neler beklediğine dair güncel bir anketin sonuçlarını hatırlayalım.
Tüketiciler perakendeden ne bekliyor?
Dönüşümden en çok etkilenen sektörlerden biri olan perakende, şüphesiz küresel salgın gibi bir gerçekliğin oluşturduğu tedarik zinciri kesintilerinin de ilk hedefi oldu. Boş rafların, geciken kargoların ve hızlı teslimata duyulan ihtiyacın arttığı bir dönemi kabullenmek zorunda kalan tüketiciler, üstüne bir de küresel ekonomik yavaşlama belirtileri ve yüksek enflasyonla karşılaştığında, beklentiler de yeni biçimler almaya başladı. Küresel danışmanlık şirketi PwC’nin hazırladığı Küresel Tüketici İçgörüleri Araştırması, bu konuda güncel bilgiler sunuyor.
- Tüketicilerin yarısı, bu yıl daha fazla online alışveriş yapacaklarını söylüyor.
- %46’sı, evde yemek yapmaya daha sıcak bakıyor. %41’i için ise ev, eğlence ve serbest zaman aktivitelerinin yeni adresine dönüşüyor.
- Tüketicilerin %41’i, rakiplerine kıyasla daha verimli teslimat hizmetleri sunan perakendecileri daha çok tercih edeceğini belirtiyor.
- Tüketicilerin yalnızca %22’si fiziksel mağazalardan daha az alışveriş yapacağını ifade ediyor.
- Mağazadan (%65) ve internetten (%56) alışveriş yapan tüketiciler tarafından belirtilen en büyük deneyim problemi, yükselen fiyatlar olarak görülüyor.
- İnternetten alışveriş yapanların %43’ü, mağazaları tercih edenlerin %37’si tedarik zinciri sorunları sebebiyle stokta bulunmayan ürünleri satın almakta zorlandıklarını belirtiyor.
- 5 tüketiciden ikisi, online alışverişlerinde daha uzun teslimat sürelerinden şikayetçi olduğunu dile getiriyor.
Veriler, dijitalin alışverişlerdeki payının artmasına rağmen, pandemi sonrası hayatın normalleşmesiyle fiziksel mağazaların da eski popülaritesine ulaştığını gösteriyor. Öte yandan enflasyon, tedarik zinciri problemleri gibi güncel küresel meseleler, tüketicilerin deneyimlerini en çok etkileyen başlıklar arasında öne çıkıyor. Ayrıca PwC’ye göre müşterilerin perakende mağazalarına gösterdiği tolerans, gün geçtikçe azalıyor, tedarik ve teslimat problemleri giderek daha az kabul edilebilir bir hâl alıyor. Şüphesiz bu da perakende sektöründeki rekabeti daha zor hale getiriyor.
Perakende sektörü bulutu nasıl kullanıyor?
eMarketer verilerine göre, 2022’nin sonunda küresel çapta 5,5 trilyon dolarlık bir ekonomi oluşturması beklenen e-ticarette elini güçlendirmek isteyen tüm perakendeciler, işe dijital dönüşümden başlıyor. Butik markalar dahi fiziksel mağazalarının yanına online alışveriş kanallarını ekliyor ve burayı bir yan proje gibi değil, işin özü gibi görmeye gayret ediyor. Tedarik, satın alma, paydaş ilişkileri, lojistik, müşteri hizmetleri, depolama gibi aşamalar düşünüldüğünde perakendenin dijitalde de oldukça karmaşık iş süreçleri sunduğu anlaşılabiliyor. Bulut platformlar odağında geliştirilen yeni yaklaşımlardan biri olan hibrit bulut, bu karmaşıklığı azaltmaya yarıyor.
Perakendecilerin dijital altyapılarında tercih ettikleri modellere dair eğilimleri ortaya çıkarma amacı taşıyan Kurumsal Bulut Endeksi Raporu’nun bulgularına göre, perakendecilerin %87,5’i, hibrit bulutu ideal BT işletim modeli olarak görüyor. Zira şirketlerin kullandığı özel ve genel bulut platformlarının entegrasyonunu öngören hibrit bulut altyapısı, tüketici beklentilerini karşılamak için elzem olan esnekliği, ölçeklenebilirliği, çevikliği ve güvenliği sağlayabiliyor.
Rapora göre perakendeciler en çok çevikliğe odaklanıyor ve bunun müşteri trendlerinin hızına yetişmenin bir yolu olduğunu söylüyorlar. Çok kanallı satış çağında tüketiciyle temas ettikleri her noktaya bir satış kanalı olarak yaklaşan perakendeciler, BT altyapısının esnekliğini üst seviyeye çıkarmada birçok sektöre örnek oluyor.
Araştırma katılımcılarının %32’si için hibrit bulut en güvenli yaklaşım olarak benimseniyor. Zira perakendeciler, müşteri verilerini saklamanın ve doğru şekilde işlemenin mevzuata uyum, marka itibarı ve istikrarlı büyüme için vazgeçilmez olduğunu biliyor.
Özetlemek gerekirse işletmeler yatırımlarını giderek daha agresif bir biçimde hibrit bulut mimarilerine yönlendiriyor. Bu yaklaşımın müşteri ihtiyaçlarına daha hızlı yanıt vermelerini sağlayarak onları rekabette öne geçireceğine inanan perakendeciler, esneklik ve güvenlikten ödün vermemek ve maliyetleri kontrol altında tutabilmek için özel ve genel bulut sistemlerini birbirine bağlamayı seçiyor. Peki neden? Hibrit bulut teknolojisi perakende sektörünü nasıl dönüştürüyor? Hibrit bulut, perakendeye nasıl avantajlar sağlıyor?
Hibrit bulut yaklaşımı perakendeyi nasıl dönüştürüyor?
Perakendeciler, dijital ve fiziksel deneyimlerin tutarlı bir biçimde sunulduğu “fijital” bir çağı yaşıyor. Fiziksel mağazalar hiçbir yere gidecekmiş gibi görünmüyor, fakat mağaza içi deneyimleri farklılaştırmak kaçınılmaz bir hal alıyor.
- Dönüşüm ilk olarak ödemeden başlıyor ve online ortamda sunulan temassız ödeme gibi seçeneklerin fiziksel mağazalarda olması da doğal olarak bekleniyor.
- Teslimat süreçlerinde yeni seçenekler aranıyor. Kimi perakendeciler, dijital ortamda satın alınan ürünleri tıpkı mağazadaymış gibi, kapıda denemeye olanak tanıyan modeller geliştiriyor.
- Kullanıcılar mağazada gördükleri bir ürünü online mağazadan sipariş etmeyi veya online mağazadan satın aldıkları bir ürünü kendilerine en yakın fiziksel mağazadan teslim almayı tercih edebiliyor.
- Mağazalar da birer deneyim merkezine dönüşüyor. Örneğin bir güzellik markası, ürünlerinin sanal olarak test edilebileceği artırılmış gerçeklik uygulamalarını en çok ziyaret edilen mağazalarında konumlandırıyor.
- Büyük perakendeciler influencer’lar aracılığıyla sosyal medya kanallarını canlı yayınlarla birer mağazaya dönüştürüyor.
- Kullanıcıların fiziksel ve dijital mağazadaki hareketlerini ölçen, bu verileri anlamlı içgörülere dönüştüren yapay zeka, makine öğrenmesi ve nesnelerin interneti teknolojileri aktif olarak kullanılıyor.
- Tedarik zinciri çevikliği giderek daha stratejik bir rol oynuyor. Stok yönetimi, tedarik zinciri görünürlüğü ve tedarik tahminleri önem kazanıyor.
- Satış sonrası hizmetler de müşteri deneyiminin önemli bir parçası olarak konumlanıyor ve tüketiciler ihtiyaç duydukları her an, her kanalda erişebilecekleri bir marka temsilcisi görmek istiyor.
- Tüm bu maddeler ek teknolojiler gerektirirken, dijital sistemlerin bu kadar yaygın kullanımı siber güvenliği iş sürekliliği açısından daha kritik bir noktaya taşıyor.
Hibrit bulut yaklaşımı, her biri ayrı altyapılar gerektiren bu teknolojilerin bir arada ve kesintisiz bir biçimde, yüksek güvenlikle çalışmasını olanaklı kılıyor. Perakende şirketlerine ölçeklenebilirlik, taşınabilirlik ve çok kanallı kompleks bir satış ağı üzerinde tam hakimiyet sunan hibrit bulut, tüm bu yönleriyle yalnız bir BT stratejisi olarak kalmıyor. Perakendenin geleceğinde adından söz ettirmek isteyen işletmeler için stratejik bir yatırıma dönüşüyor.
Perakende dönüşümünüzü Global IT’nin sunduğu Google çözümleriyle başlatın
Türkiye’de Google Cloud denince akla gelen ilk marka olan Global IT, Türkiye’nin en eski ve tek Google Cloud Premier iş ortağı olarak konumlanıyor. Global IT’nin buluttaki uzmanlığına güvenen 500’ü aşkın müşteri içinde, perakende sektöründe Trendyol, Getir, Hepsiburada, Toyzzshop, N11, Vestel, Sefamerve, Modanisa, Vivense gibi markalar öne çıkıyor.
E-ticarete başlamak veya e-ticaret altyapılarını optimize etmek isteyen şirketler, Global IT’nin e-ticaretin modernizasyonu hizmetinden yararlanabiliyor. Google Cloud’un tüm olanaklarını Google çözüm aileleri üzerinde edindiği 16 yıllık deneyimiyle işletmelerin ihtiyaçlarına uyarlayabilen Global IT, perakendede sürekli inovasyon ve çeviklik için gereken zemini oluşturuyor.
Google Cloud ile olan işbirliği Hepsiburada’nın birinci sınıf BT altyapısını destekliyor ve dünyanın her yerinde sorunsuz ve esnek bir müşteri deneyimi sunma becerisini güçlendiriyor. Başarı hikayesini okumak için bu bağlantıya gidebilir, dinlemek isterseniz bu bağlantıyı ziyaret edebilirsiniz. Sizinle iletişime geçmemizi isterseniz, bu yazının sonundaki formu doldurabilirsiniz.